Vaals - Eijsden Hypotheek advies van WijzerWonen Hypotheken op eerlijke basis en transparant in de beloning.

Minister Bos van Financiën gaat de bonussen van financiële tussenpersonen aan banden leggen, zo kopten de kranten vorige week. Het gaat om de provisies en bonussen die adviseurs van complexe financiële producten als hypotheken, pensioenspaarplannen of levensverzekeringen ontvangen als ze hiervoor een klant vinden. Bos wil omzetbonussen verbieden als ze niet afhankelijk zijn gemaakt van de kwaliteit van hun dienstverlening. Ook mogen bonusprovisies niet langer direct gekoppeld zijn aan de hoogte van het rentepercentage van hypotheekproducten. Trefwoorden: hypotheekadvies, advies, Heuvelland, eijsden, vaals, simpelveld, transparant, geen provisie, urentarief, eerlijkheid, zekerheid.


Vanaf 1 januari 2009 moeten tussenpersonen aan een consument duidelijk maken hoeveel ze verdienen aan het advies of afsluiten van een financieel product. Nu bestaan er nog drie systemen die voor meer transparantie moeten zorgen. Met de voorstellen van Bos wordt dat een uniform stelsel. De afgelopen tijd is veel overleg gevoerd met de sector. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt het ‘een gemiste kans’ te vinden dat minister Bos nog niet heeft besloten de zogeheten transparantieplicht toe te passen op alle hypotheekproducten. ‘Aan een consument valt niet uit te leggen waarom hij bij de ene hypotheekadviseur niet en de andere wel inzicht krijgt in de beloning van de adviseur’, zegt Feitsma. Hij vreest dat tussenpersonen de regels kunnen omzeilen doordat niet alle producten eronder vallen.

Het verbond van Verzekeraars noemt de maatregelen ‘ingrijpend, maar een goede en noodzakelijke stap naar verdere transparantie’. Ook Roy Bergs, erkend hypotheekadviseur van de organisatie WijzerWonen Hypotheken, is tevreden over de meeste voorstellen. ‘Dit is precies in lijn met wat wij reeds sinds januari 2007 doen: meer transparantie bieden’, zegt hij. Andere hypotheekorganisaties waaronder marktleider De Hypotheker is minder enthousiast. Volgens directielid Bas Millenaar zit de klant niet te wachten op de transparantie, die bovendien tot discussies kan leiden met klanten. Hij is vooral ontevreden over het feit dat onafhankelijke adviseurs zoals zijn eigen keten alle verdiensten moeten tonen aan de klant, terwijl banken dat volgens hem niet hoeven te doen. Die hoeven de rentemarge en beloning niet te laten zien. Consumenten zijn te lang gewend aan het zogenaamde ‘gratis’ advies. De Consumentenbond alsook Vereniging eigen huis pleit al langer voor meer transparantie bij de verkoop van verzekeringen en hypotheken. ‘Wij willen af van de perverse prikkel voor adviseurs om bepaalde producten te verkopen’, zegt een woordvoerder van Consumentenbond. ‘Belangrijk is dat een product bij de wens van de consument past. Dat kan door meer duidelijkheid te geven over de provisie. Het kan ook door ieder uur te factureren , waarbij gewoon de tijd wordt betaald die een adviseur bezig is met de klant.’ WijzerWonen laat de klanten duidelijk zien wat het hypotheekadvies kost. Dit gaat op basis van uurtarief. Door klant volledig inzage te geven in het hypotheekdossier en daarbij ieder kwartier te verantwoorden, weten de klanten van WijzerWonen precies wat er verdient wordt. ‘Het is heerlijk werken als de klant ook gestimuleerd wordt mee te denken en te werken om zo snel mogelijk de hypotheek geregeld te krijgen’, zegt Roy Bergs van WijzerWonen. ‘Het is namelijk in hun belang om alleen maar tijd te gebruiken die zinvol is’.

Er bestaat geen gratis hypotheekadvies
Hoewel consumenten bij adviseurs met een uurtarief meestal goedkoper uit zijn, kiezen zijn volgens de Consumentenbond toch vaak voor een advies waarbij de tussenpersonen provisie krijgen. Die vergoeding moet uiteindelijk toch door de consument worden opgehoest.’Dus Gratis hypotheekadvies bestaat niet. Dit is een sigaar uit eigen doos’, aldus Roy Bergs. De vereniging van hypotheekadviseurs NVHP, ondersteunt de aanscherping van de regels. ‘Het past in de lijn die al eerder is ingezet’, zegt NVHP- voorzitter Peter Wormskamp. ‘Maar het verwijt dat de provisie altijd hoog is, wil ik nuanceren. Een adviseur verplicht zich in het provisiemodel ook om dertig jaar lang geen diensten te verlenen.’ Een veelgehoord bezwaar tegen het werken op uurtarief is dat adviseurs geen oog meer hebben voor de klant als de rekening eenmaal is betaald. ‘Onzin’, zegt Roy Bergs van WijzerWonen, ‘onze klanten zijn bereidt om voor het onderhoud van de hypotheek graag te betalen. Dit is maar een kwartier werk per jaar om te zorgen dat de hypotheek nog aansluit bij de wensen van onze klanten. Hiermee ben ik als adviseur niet geprikkeld om onnodige diensten of producten te adviseren. Advies dat past, en verder niets!’.

Wilt u graag een echt onafhankelijk hypotheekadvies, waarbij alleen uw belangen tellen. Maak dan een geheel vrijblijvende kennismakingsafspraak met een van de adviseurs van WijzerWonen Hypotheken, 043-3064789.

Dé Adviseur die werkt!


Terug




Contactgegevens

Bezoekuren

Welkom op afspraak - geen vaste bezoekuren


Telefonisch bereikbaar

Ma/Vrij:  9:00 - 17:00 uur