Consument kiest vaker voor tussenpersoon bij hypotheek

Zes op de tien hypotheken wordt via het intermediair gesloten. In de laatste AFM Consumentenmonitor is het aandeel van het tussenpersoonkanaal (41%) voor het eerst groter dan het bankkanaal (31%). Het marktaandeel van de hypotheekketens is stabiel rond de 20%. Nog maar een kwart van de adviezen wordt via provisie betaald.


Consument kiest vaker voor tussenpersoon bij hypotheek

Hypotheeksluiters voeren nu met minder verschillende adviseurs een gesprek en dat lijkt vooral ten koste van de bank te gaan. In 2010 voerde 63% nog een gesprek bij een bank, in 2012 is dit 40%. De conversie, het aandeel mensen dat na een bezoek aan de adviseur daadwerkelijk een hypotheek sluit, komt daarmee voor banken uit op ruim 75%. Voor tussenpersonen (onafhankelijk financieel adviseurs) ligt deze conversie hoger: 9 op 10. Bij de ketens gaat uiteindelijk tweederde van de klanten daadwerkelijk weg met een hypotheek. Het aantal soorten kanalen (tussenpersoon, bank, hypotheekwinkel, verzekeraar) dat een hypotheeksluiter gebruikt, is de afgelopen twee jaar gedaald van 1,6 naar 1,2. De consument besteedt zelf, los van de adviesgesprekken, gemiddeld 6,5 uur om zichzelf te informeren. Ondanks die voorbereiding weet 15% van de hypotheeksluiters niet hoe het advies betaald is of denkt dat het gratis is. "Deze groep zal in 2013 door de directe beloning van consument aan adviseur ervaren dat financieel advies niet gratis is", aldus de AFM. Van de hypotheken die eind 2011, begin 2012 zijn gesloten, was ruim een kwart een oversluiting. Een jaar eerder, in de meting van voorjaar 2011, was dit nog 39%. Door deze daling is het relatieve aandeel van starters in de hypotheekproductie gestegen van 26% naar 36%.


Terug




Contactgegevens

Bezoekuren

Welkom op afspraak - geen vaste bezoekuren


Telefonisch bereikbaar

Ma/Vrij:  9:00 - 17:00 uur